Razbijanjem Jugoslavije i prestankom ratova (1991-96),
stvoreno je niz državica sa izrazito nacional - vjersko šovinističkim
strukturama.
U
privrednom smislu, sprovođena je zapadna neokolonijalna politika što znači
slijedeće:
-
Usitnjavanje ekonomski održivih država u male državice
-
Nasilna privatizacija društvene svojine
-
Favoriziranje političko-mafijaških struktura za koje se, po iskustvu zna da će
upropastiti privredu i stvoriti banditske feudalno – rano kapitalističke odnose
-
Favoriziranje budžetske klase koja, ne imajući privrednu podlogu, prisiljena je
da traži zajmove od svjetskih monetarnih institucija tako da dotične države
nužno zapadaju u dužničko ropstvo. Tako je 18 milijardi duga bivše Jugoslavije
pretvoreno u 180 milijardi duga novonastalih banana – državica.
Zbog
specifičnih političko – ideološko – vjersko nacionalšovinističkih razloga, BiH
je prednjačila u ovom degenerativnom procesu.
Tako je
stvorena jedna monstrum država čija je osnova „đavolje trojstvo“: sprega dijela
političkih elita, mafije i dijela protektoratske međunarodne zajednice.
Iza krinke obrane nacionalnih
interesa, koja, uzgred rečeno, ima Dejton za podlogu, stvorene su čvrste
banditske temeljne strukture kojih je osnovno djelovanje pljačka vlastite
zemlje i naroda i korupcija.
Ovaj je
„đavolji sistem“ bio toliko „uspješan“, da je čitava BiH populacija postala
patološka gdje se korupcija, pljačka, te siva i crna ekonomija, smatraju
normalnim i poželjnim načinom života.
Rezultat
je poznat: više od 40% nezaposlenih, više od 30% onih koji formalno rade,
godinama ne primaju plaće, niti im se uplaćuju doprinosi, veliki privredni
sistemi su opljačkani i uništeni, mali akcionari obespravljeni privatizacijom,
jedna petina ljudi živi sa manje od 3 marke dnevno, 60% penzionera živi sa
prosječnom penzijom od 200 maraka, stručnjaci bježe u inozemstvo, a 75% mladih
bi odmah napustilo zemlju kada bi imali gdje otići.
Istovjetno
sa situacijom u neokolonijalnim područjima nerazvijenih zemalja, u pljački
zemlje i naroda u BiH učestvuje sve strukture postojećeg establišmenta:
-
Parlamentarna vlast čije zakonsko djelovanje omogućuje, u različitim vidovima,
ovu patologiju.
-
Izvršna vlast gdje je kriminalitet, uključujući korupciju, najizrazitiji.
-
Sudska vlast, uključujući tužilaštva, koja suštinski ništa ne radi da bi se
kriminalci procesuirali i koji je, figurativno rečeno, postala privatna
agencija političko-mafijaških struktura.
-
Ali, nemojmo se čuditi. Pošto je kriminalno djelovanje infrastruktura legalnog
sistema, onda kriminalne radnje i ne mogu biti istinski sankcionirane.
Sam
sistem kao oblik vladavine je neo-feudalni, gdje politički bogovi-feudalci, uz
pomoć represivnih aparata države, vladaju ekonomijom koja time postaje
neefikasna i pljačkaška.
Sve u
svemu, nema ni jednog dijela vladajućeg institucionalnog sistema koji bi bio
nevin u pogledu ovog kriminalnog i patološkog ustrojstva.
Jedan od klasičnih
pljačkanja Republike Srpske u privatizaciji je bio taj da su tajkuni koji su
najčešće starom deviznom štednjom kupovali državni dio kapitala. Ulazili su u
ta preduzeća sa svojim firmama a nove su firme kupovali budzašto. Samo jedan
primjer. Što se tiče Jelšingrada, odgovorna su lica imovinu vrijednu preko 17
miliona prodali za 680 hiljada maraka. Ovi mafijaši su sve prihode su
prisvajali sebi a sve troškove su stavljali na teret tih privrednih društava
čiji su bili vlasnici.
Pored profitera i mafijaša drugih vrsta,
kod nas je stvorena nova vrst devijanata: stečajna mafija.
Iako je zakonom precizirano da
stečajni upravnik može da vodi stečaj u najviše dva, pojedini stečajni
upravnici vode postupak i u više od deset preduzeća. Kako su mediji preneli 10. 05. 2010:
"Kao 'najsposobniji' stečajni upravnici izdvojili su se Radomir Jokić,
koji ovaj postupak vodi u čak 18 posrnulih preduzeća i Lazo Đurđević, koji
sjedi u 14 stečajnih fotelja.
U ovim troškovima,
značajno je učešće naknada sudionicima u postupku, a među njima najviše
profitiraju stečajni upravnici. Plata stečajnog upravnika regulirana je u vidu
mjesečnih naknada i nagrada. Ona može iznositi i do dvije prosječne plaće u
Federaciji, a u Republici Srpskoj do tri.
Za neuplaćene doprinose
radnicima u stečajnom postupku novca - nema. Ono za što ga, pak, ima i više
nego dovoljno, jeste podmirivanje troškova stečajnog postupka, koji troškovi sa
nemalim procentom učestvuju u raspodjeli stečajne mase. Procenti u
Republici Srpskoj zaprepašćuju – za stečajni postupak “GP pobjeda”, učešće
troškova stečaja u ukupnim prihodima ostvarenim u stečajnom postupku iznosi 89
%, za “TTP Sana” d.o.o. 85 %, za “Lilija” a.d. 42 %, za “Cicelj” a.d. Čajniče
46 %, za “KP Čistoća” a.d. 42 %, za “GP Mrakovica”, itd.
U idealnom svijetu
zakonodavstva, svrsishodnost stečaja je nepobitna – njegovi osnovni ciljevi su
namirenje povjerilaca i eliminiranje dužnika kako bi se resursi neprofitabilnih
preduzeća preusmjerili tamo gdje će biti korisno upotrijebljeni.
U stvarnom svijetu,
namirenje povjerilaca, te eliminiranje dužnika sporadična su nuspojava stečaja.
Na tu činjenicu najbolje ukazuje analiza Izvještaja revizije učinka stečajnih
postupaka u Republici Srpskoj od prošle 2012. godine, koji indiciraju
poražavajuće rezultate stečaja. Od ukupnih potraživanja priznatih tokom
postupka, koja iznose 84 %, naplati se tek 21 %.
Ovi podaci i ove cifre
većini ljudi znače malo; kada se, međutim, pretvore u konkretne iznose, to
znači da je, na primjer, za Fond zdravstvenog osiguranja RS od priznatih skoro
12 miliona naplaćeno tek nepunih 1.7 miliona, za Fond PIO od priznatih 49
miliona naplaćeno 8 miliona, za Poreznu upravu RS od priznatih 135 miliona –
naplaćeno svega 10. Ukupno gledano, to predstavlja razliku od gotovo 180
miliona KM na štetu države, ali još veću personalnu štetu radnicima čiji
doprinosi najčešće ulaze u navedeni iznos nenaplaćenih potraživanja od Fondova.
Unutar ove problematike, trebalo bi ukinuti
većinu stečajnih postupaka i provesti krivične postupke protiv dokazanih
kriminalaca.
---------------
Konkretna situacija u RS
Ovo stanje moralne bijede
u kojoj se nalazi naš politički sistem gdje se opozicija i pozicija svakodnevno
međusobno optužuju za kojekakve kriminalne radnje je rezultat patološkog,
feudalno razbojničkog sistema sa primjesama prvobitnog divljeg kapitalizma.
Nije dakle stvar u tome da na vlast dođe ova ili ona politička stranka, nego da
na vlast dođe ona snaga, onaj pokret koji će imati revolucionaran program. To
znači korjenita izmjena sistema gdje će ekonomija biti gospodar, a politika
sluga.
Da bi se to sprovelo,
treba uništiti, ili prevazići, političko mafijašku podlogu sadašnjih odnosa.
Ponavljam svoj prijedlog
iznesen u više navrata u medijima, da za djelomično ozdravljenje sadašnjeg
trenutka, i sa izgledima na neku budućnost, treba napraviti tehničku,
koncentracionu vladu ujedinjene pozicije
i opozicije.
Isto tako treba da se, u tom kontekstu, sastanu najviđeniji
poslovni ljudi iz zemlje i inozemstva sa solidnim kapitalom, i da, u suradnji s
takvom vladom i programom, strategijom razvoja odobre dugoročan zajam RS-u od
najmanje milijardu maraka, i da početak radikalne društvene reforme prođe
bezbolno.
Ako to već ne ide,
sadašnja vlast bi trebalo da pozove sve one koji su se od Dejtona do danas
vološebno obogatili i da ih ubijedi, na svaki način, da svojim kapitalom
pomognu RS-u uz, naravno, adekvatan program strategije privrednog razvoja.
Postoje čvrste indikacije
da će se nešto slično, i represivno, pokušati u proljeće slijedeće godine, ali
upozoravam vlasti, da će tada biti kasno za bilo što ozbiljnije. Povrh svega,
to će se shvatiti kao predizborni manevar, i krajnji efekt može biti suprotan
od očekivanog.
Nema komentara:
Objavi komentar