subota, 5. studenoga 2011.

Dosta je neodgovornog i štetnog inaćenja


 
Mašinovođe i država su stvarno pretjerali u njihovom inaćenju. Da je država odmah na početku pristala da ispuni ono što je bilo zapisano u kolektivnom ugovoru u pogledu obaveza prema mašinovođama, isplatila bi oko milijun maraka i stvar bi se bila završila. Kao odgovor na ovaj potez države, mašinovođe su stupile, kako tvrdi država, u nelegalan štrajk. Mašinovođe opet tvrde da pored nepoštivanja kolektivnog ugovora, nisu mjesecima dobijali ni plaću, ni topli obrok te, s obzirom na težinu njihovog posla, da nisu zbog toga mogli osigurati istinsku bezbjednost saobraćaja pa je štrajk bio, ljudski i profesionalno gledano, neminovan. Sve u svemu, kasnija međusobna diskusija se svela na prastaro pitanje: dali je starija kokoš ili jaje.

To bi nadmudrivanje, u nekoj drugoj oblasti, moglo biti predmet jalovih politoloških debata i istraživanja, da ekonomija i građanstvo od toga nisu trpjeli direktnu štetu. Da je država odmah isplatila potraživanja radnika, to bi je koštalo oko milijun KM. Ovako su ukupne štete premašile pet milijuna i svakim danom šteta je sve veća. Pored toga, građani se više ne voze željeznicom, osim što se prijevoz osigurava na međunarodnim linijama.

Eskalacija ovog štetnog inaćenja dovela je i do „kolateralnih šteta“. Država, koja misli da je jača, uvela je, djelomično, u posao štrajkbrehere, pozvala policiju da udalji radnike sa mjesta događanja i suspendirala veći dio njih. Pored toga tvrdi kako Premijer i Predsjednik stoje iza nje. Sve u svemu, država se ponijela kao represivna tvorevina iz doba ranog kapitalizma kada su radnici bili onemogućavani na sličan način.

S druge strane, mašinovođe, svjesne da se bez njih lokomotive ne mogu pokrenuti, praktično su ucjenjivali državu svojom akcijom. Pored ostalog, brinuli su se isključivo za svoju dobrobit i nije ih puno zanimalo što će ubrzo nekoliko stotina njihovih kolega iz drugih službi iz ŽTP izgubiti posao.

Tragikomično je to što mi hoćemo u građansku Evropu, a ne postoje jaki sindikati kao neprevaziđeni socijalni partneri unutar istinskog građanskog društva. Takvo stanje kada se ne isplaćuju plaće zato jer eto nema para, a kupuju nova luksuzna kola za vozni park ŽTP i kada se represijom guši spontani radnički pokret, ne odgovara univerzalnim ljudskim pravima za koja se formalno zalažemo.

Da se ova priča ne bi nastavila, kako se novi milijuni ne bi gubili i kako bi konstruktivna demokracija zahvatila sindikate, iznosim kao gnjevni građanin slijedeći prijedlog. Neka do kraja ove godine bude isplaćeno što se radnicima mora isplatiti. Neka do desetog  oktobra bude isplaćena tražena tarifa od 2,5 KM po kilometru umjesto jedne marke koliko nudi država. Neka se na osnovu ovoga radnici odmah vrate na posao. Neka se država obaveže da neće naknadno provoditi čistke „nepodobnih“  Neka se odmah pokrenu pregovori  o  novom kolektivnom ugovoru.

Nitko sa ovim prijedlozima neće biti ni pobjednik ni pobijeđeni . Jedini gubitnici smo mi, građani, koji sve ovo plaćamo. Ali, kao i do sada, već smo navikli na slične situacije, mada sve teže i teže praštamo.